סוגים שונים של בדיקות מעבדה ומשמעותן

פענוח בדיקות מעבדה

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

פענוח של בדיקות מעבדה

לא פעם שולחים אותנו רופאים לבצע בדיקות רפואיות. בדיקות אלו מתבצעות לרוב בקופות החולים הפרוסות ברחבי הארץ, בדרך כלל על ידי אחות מוסמכת ללקיחת דמים ודגימות שתן. הבדיקות שנלקחות מגופנו נשלחות למעבדות מיוחדות, בהן עובדים אנשי מקצוע בתחום שיודעים לפענח את הדגימות שנשלחו אליהן. תוצאות הבדיקות נשלחות בחזרה אל הרופא ששלח אותנו אל הבדיקה מלכתחילה וניתן לצפות בהן באתר האינטרנט של קופת החולים או להדפיס אותן בקופה עצמה. עד כאן הכל טוב ויפה. הבעיה של רוב האנשים היא התחושה כי התוצאות המיוחלות לא כתובות בשפה מובנת כי אם בסינית או בג'יבריש. אדם ממוצע לא מבין את משמעות האותיות והמספרים, ומה קורה אם אחד הערכים לא בטווח הנורמה. ננסה להסביר בקצרה את סוגי הבדיקות ומטרתן.

סוגי בדיקות ומטרתן

  • בדיקת דם שגרתית – בדיקת דם שגרתית יכולה להכיל מידע רב וחשוב על התפקוד של מערכות רבות בגופנו. דגימת הדם מפוענחת על ידי שתי מעבדות שונות – כימיה והמטולוגיה. בבדיקת הכימיה נבדקת הכמות של חומרים מסוימים בדם שלנו, שיכולים להעיד על מצבנו הגופני. כך, בדיקת אוריאה יכולה להעיד על תפקוד הכליות שלנו, ובדיקת אנזימי כבד ספציפיים מעידה על תפקוד הכבד. מטרתה של בדיקת השומנים בדם היא לעקוב אחר גורמי סיכון למחלות לב ולטרשת עורקים, וכן הלאה. ערכים חריגים בבדיקת דם שגרתית יכולים להיות סימן מעיד חשוב במיוחד על מחלות וסיכונים העלולים להשפיע על בריאותנו.
  • ספירת דם וקרישת דם – בנוסף לבדיקה הכימית של הדם, נשלחת דגימת הדם גם לבדיקה של מעבדת המטולוגיה. שם, נבחנים שני פרמטרים חשובים אחרים בתכולת הדם. ראשית, נערכת ספירת דם במסגרתה נבדקת כמות תאי הדם הלבנים, תאי הדם האדומים וטסיות הדם בדגימה. כמות גדולה של תאים לבנים יכולה להעיד על קיומו של זיהום בגוף שמערכת החיסון מתמודדת איתו. ספירת דם יכולה להעיד גם על מחלות של תאי דם אדומים כמו אנמיה. שנית, נערכת בדיקת קרישת דם. במסגרת בדיקה זו נבדקים תפקודי הקרישה של חלבונים האחראיים על תהליך הקרישה בגוף. קרישיות יתר יכולה לגרום להיווצרות קרישי דם מסוכנים, בעוד שבמצב של פחות מדי פקטורי קרישה, קיים חשש לדימום מוגבר ואפילו בלתי נשלט.
  • בדיקת שתן – בדיקת שתן מתבצעת באמצעות מתן דגימת שתן הנשלח למעבדה ייעודית לפענוח זה. מטרתה של בדיקת השתן היא לרוב אבחון בעיות בדרכי השתן או בכליות, כמו דלקת בדרכי השתן. בנוסף, לעיתים רופא המשפחה ישלח את המטופל לבצע בדיקת שתן משום שזו יכולה להעיד על קיומה של מחלה אחרת – סוכרת. כמו כן, ניתן לבדוק בבדיקת שתן נוכחות של הורמונים מסוימים בגוף, כמו למשל ההורמון בטא שמעיד על היריון. הימצאות של חומרים מסוימים בשתן יכולה להעיד גם על מחלות נוספות. כך למשל, בילירובין בשתן מעיד על בעיה כלשהי בתפקוד הכבד וכן הלאה.

פנו לרופא בכל שאלה

טוב לדעת מה המטרה של כל בדיקה ובדיקה אליה שולח אתכם הרופא, אילו סוגי בדיקות רפואיות יש ומה ניתן ללמוד מהן. עם זאת, נדגיש כי פענוח בדיקות ואבחון מחלות זו פעולה שמתבצעת אך ורק על ידי רופא מומחה. מדריכים באינטרנט יכולים להלחיץ וגורמים לאנשים רבים לאבחן לעצמם מחלות מסוכנות בעוד שבפועל מדובר בחריגות קטנות ולא משמעותיות מטווחי הנורמה או מפירוש מוטעה של תוצאות הבדיקה. בכל שאלה ודאגה שיש לכם – פנו לרופא המטפל ששלח אתכם לעשות את הבדיקה והתייעצו איתו באשר למשמעויות הנובעות ממנה.

מאמרים נוספים

זה הזמן להפסיק להזיע

חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מתופעת ההזעה המוגברת. אלו הסובלים ממנה יודעים כי זה אינו מצב המתרחש בחודשי הקיץ בלבד, שבהם ממילא חם מאוד, אלא לאורך

כללי

חיזוק חוסר ביטחון עצמי

חוסר בביטחון עצמי תוצאה של ביקורת עצמית תמידית. ביקורת עצמית תפגע בביטחון העצמי ותתאפיין בחשיבה מעוותת שמטרתה לשמור עלינו מכישלונות או מפגיעה רגשית שתיצור דימוי