בדיקת שינה לאבחון דום נשימה בשינה

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

בדיקת שינה

בדיקת שינה מיועדת, בין השאר, עבור אנשים אשר עולה החשש כי הם לוקים בדום נשימה חסימתי במהלך השינה. תסמונת דום הנשימה החסימתי נחשבת כיום לתסמונת נפוצה למדי בקרב האוכלוסיה הבוגרת, ונפוצה בעיקר בקרב גברים. התסמונת מתאפיינת בהפסקות נשימה המתרחשות במהלך השינה הלילית, אשר גורמות ליקיצות חוזרות ונשנות לצורך הסדרת הנשימה. תסמונת זו, המתבטאת גם בעייפות במהלך היום, חוסר בריכוז ונחירות, ניתנת לאבחון בקלות באמצעות בדיקה שינה מיוחדת המתבצעת במעבדת שינה או באמצעות בדיקת שינה ביתית.

מהו דום נשימה חסימתי בשינה?

דום נשימה חסימתי בשינה הוא מצב בו במהלך השינה מתרחשות מספר הפסקות נשימה. ישנם שני מצבים של דום נשימה חסימתי: אפניאה, חסימה מוחלטת של דרכי הנשימה, המתרחשת בעקבות רפיון השרירים והרקמות הרכות בגרון, והיפופניאה, דום נשימה חלקי בשל חסימה חלקית של דרכי הנשימה.

במהלך דום הנשימה נגרמת ירידה ברמת החמצן בדם, מה שגורם לסובל מהתסמונת להתעורר שוב ושוב כדי לחזור לנשימה תקינה.

שיבושי השינה המלווים את הלוקים בתסמונת גורמים לעייפות מוגברת במהלך היום וקושי בריכוז, המעלים את רמת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים או תאונות עבודה, וכן לבעיות בריאותיות כמו עלייה בלחץ הדם, שבץ ומחלות לב. כשעולה חשד לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה בעקבות תלונות המטופל, מתבצע אבחון באמצעות בדיקת שינה המתבצעת במעבדת שינה.

מה כוללת בדיקת שינה?

בדיקת שינה מתבצעת במעבדות שינה מיועדות הנמצאות במכונים ובבתי החולים. לצורך הגעה לבדיקת שינה יש צורך בהפניה מהרופא המטפל.

בבדיקת השינה מבלה הנבדק את הלילה בשינה במעבדה בהשגחת טכנאי מעבדה, כשהוא מחובר למערכת ניטור שינה המודדת מדדים פיזיולוגיים שונים כמו: גלי מוח (EEGׂ), תנועות עיניים, מתח שרירים, קצב הלב, רמת ריווי החמצן בדם, לחץ הדם ועוד. כמו כן נספרים מספר המקרים של דום נשימה במהלך הלילה.

הפענוח הסופי מתבצע על ידי אחד מרופאי מעבדת השינה ונשלח לנבדק. על הנבדק לגשת לרופא המטפל עם תוצאות הפענוח לצורך קבלת הנחיות לגבי הטיפול המומלץ.

הפענוח כולל קביעה של רמת החומרה של התסמונת, בהתאם לנתונים המתקבלים ולמספר אירועי החסימה בשינה. עד חמישה אירועים בשעה נחשבים נורמלי במבוגר. ישנן שלוש רמות חומרה:

קל: 5-15 הפסקות נשימה בשעה

בינוני: 15-30 הפסקות נשימה בשעה

קשה: מעל 30 הפסקות נשימה בשעה

כיום ניתן לבצע גם בדיקת שינה ביתית, ללא צורך בהגעה למעבדה. בבדיקת שינה ביתית הנבדק מקבל לביתו מכשיר קומפקטי המורכב מחגורות הנכרכות סביב החזה והבטן, וחיישנים נוספים. כמו כן מקבל הנבדק טבעת הנכרכת על האצבע ובודקת את רמת החמצן בדם. למחרת בבוקר מחזיר הנבדק את הערכה למעבדת השינה, ובהתאם לנתונים שנאספו במהלך הלילה תתבצע האבחנה. בדיקת שינה ביתית אינה מתאימה לכל המקרים של דום נשימה בשינה, ונחשבת לפחות מדויקת מבדיקת המעבדה, ויחד עם זאת היא נחשבת כפשוטה יותר וקלה יותר לביצוע בשל העובדה שהיא מתבצעת בבית, בסביבה הנוחה ביותר לשינה עבור הנבדק.

מאמרים נוספים

זה הזמן להפסיק להזיע

חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מתופעת ההזעה המוגברת. אלו הסובלים ממנה יודעים כי זה אינו מצב המתרחש בחודשי הקיץ בלבד, שבהם ממילא חם מאוד, אלא לאורך

כללי

חיזוק חוסר ביטחון עצמי

חוסר בביטחון עצמי תוצאה של ביקורת עצמית תמידית. ביקורת עצמית תפגע בביטחון העצמי ותתאפיין בחשיבה מעוותת שמטרתה לשמור עלינו מכישלונות או מפגיעה רגשית שתיצור דימוי