קרישיות יתר בשילוב גלולות למניעת הריון

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

גלולות למניעת הריון

הגלולות למניעת הריון היא אחת ההמצאות המשמעותיות ביותר של המאה ה-20 וחלק קריטי במאבק לשחרור האישה ולשינוי מעמדה. מעתה, נשים יכולות לשלוט בעצמן על המחזור החודשי ולקבוע מתי יוכלו להיכנס להריון ומתי לא. מדובר באמצעי מניעה יחסית זול, זמין ונוח לשימוש, שקיים בסוגים רבים ומגוונים ועל פניו לא פוגם באיכות יחסי המין. לא פלא אם כן שהתרופה פופולארית במיוחד גם בישראל ומאות אלפי נשים בישראל נוטלות את הגלולות הללו. יחד עם זאת, חשוב לדעת שישנן גם סכנות לא מעטות בנטילת גלולות. הרופא שרושם אותן חייב ליידע כל מטופלת באשר לתופעות הלוואי הנגזרות מנטילת הגלולות ובאשר לסכנות הרפואיות הידועות במחקר.

הסכנות שבגלולות למניעת הריון

  • סיכון מוגבר לדיכאון, בעיות בכבד ובדרכי המרה – הוכח בספרות הרפואית כי נטילת תרופות גורמת באופן ישיר לסיכון מוגבר למספר מחלות. הנפוצות ביותר מביניהן הן הדיכאון, החל מעייפות וחסר חשק ועד לדיכאון קליני ממש, ובעיות בכבד ובכיס המרה. מחלות באיברים אלו עלולות לגרום לכאבים חריפים, לסיבוכים רבים באזור הבטן, אבנים במרה ובעיות רבות נוספות.
  • קרישיות יתר – אחד הסיכונים הנדירים, אם כי אפשריים ביותר וידועים מקרים רבים לכך, הוא הופעת קרישי דם בעקבות נטילה של גלולות למניעת הריון. הסיכון מוגבר וממשי במיוחד אצל נשים הנוטות לקרישיות יתר. קרישי הדם הללו יכולים חלילה לגרום למחלות לב ואף לשבץ וישנם מקרים מתועדים רבים של נשים שנפטרו כתוצאה מכך. רופא שרושם גלולות חייב לבדוק את העבר הרפואי של המטפלת, לשלוח אותה לבדיקות דם וליידע אותה באשר לסיכון זה. באם מדובר במישהי בעלת סיכון מוגבר לקרישיות יתר, דהיינו מעשנת מעל גיל 35 או היסטוריה של בעיות לב, רוב הרופאים לא יסתכנו.
  • תופעות לוואי – מעבר לסכנות הברורות שבנטילת גלולות, ישנן תופעות לוואי שנשים שונות סובלות מהן בצורה שונה. בין תופעות הלוואי הללו ניתן למנות ירידה בחשק המיני, בחילות, מיגרנות, גודש בשדיים, עלייה במשקל ואף דימומים קלים. במקרים כאלו לעיתים החלפה של סוג הגלולה יכולה לפתור את הבעיה.

נפגעת? יש למי לפנות

כל רופא גניקולוג הרושם גלולה למניעת הריון עבור מטופלת, מחויב לבדוק היטב את הרקע של המטופלת וליידע אותה בנוגע לסיכונים הכרוכים בנטילת הגלולה, ובייחוד בנוגע לסכנה הגדולה של נטילת גלולות בשילוב עם קרישיות יתר. אם הרופא לא שאל על גורמים המעידים על קרישיות יתר ורשם לך גלולות, ולך נוצר נזק רפואי כתוצאה מכך – דעי כי יש למי לפנות. ישנו שירות של רופאים מומחים הכותבים חוות דעת רפואית משפטית על סמך המסמכים הרפואיים שאת מביאה, הספרות המקצועית וסיפור המקרה הספציפי. לחוות הדעת הזו יש חשיבות מכרעת בבית המשפט בתביעה על רשלנות רפואית או בדרישת פיצויים.

מאמרים נוספים

זה הזמן להפסיק להזיע

חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מתופעת ההזעה המוגברת. אלו הסובלים ממנה יודעים כי זה אינו מצב המתרחש בחודשי הקיץ בלבד, שבהם ממילא חם מאוד, אלא לאורך

כללי

חיזוק חוסר ביטחון עצמי

חוסר בביטחון עצמי תוצאה של ביקורת עצמית תמידית. ביקורת עצמית תפגע בביטחון העצמי ותתאפיין בחשיבה מעוותת שמטרתה לשמור עלינו מכישלונות או מפגיעה רגשית שתיצור דימוי