זה הזמן להפסיק להזיע

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מתופעת ההזעה המוגברת. אלו הסובלים ממנה יודעים כי זה אינו מצב המתרחש בחודשי הקיץ בלבד, שבהם ממילא חם מאוד, אלא לאורך כל השנה. התופעה אינה נעימה ועשויה לגרום למבוכה ואי־נעימות רבה.

כיצד תדעו שאתם סובלים מהזעת יתר?

מנגנון ההזעה בגוף נועד כדי לקרר אותו במצבים שבהם חום הגוף עולה. אם כמות הזיעה המופרשת גבוהה מהנדרש ואינה תואמת את הפעילות הגופנית (לדוגמה ישיבה מול מחשב אינה מצריכה כמות זיעה גדולה כמו ריצה), זו ההגדרה למצב של הזעת יתר.

מצב זה מתפתח לרוב בתקופת הילדות או בתקופת ההתבגרות עד גיל 18 בערך, אך עלול להתפרץ גם בגילאים מאוחרים יותר. לרוב הוא לא יתרחש לאחר גיל 50. בנוסף, גם נשים בגיל המעבר עשויות לחוות את התופעה.

מה הגורמים לתופעה?

ישנם כמה גורמים שעשויים לגרום לתופעה הזו, כאשר ישנה חלוקה בין הזעת יתר כללית ומקומית להזעת יתר משנית. לפניכם מספר גורמים לתופעה:

הגורם הראשון להזעת יתר כללית הוא הגורם הגנטי שהוא לרוב גם תורשתי. הגורם הגנטי אחראי למצב של חוסר איזון במערכת העצבים, האחראית על הבקרה וההוראה להפרשת הזיעה.

מצב נפשי או חרדה עשויים גם כן להשפיע על הגוף ולגרום להזעה מוגברת.

כמות בלוטות זיעה גדול במיוחד או ריכוז גדול שלהן באזור מסוים בגוף.

הזעת יתר משנית מתרחשת כאשר ההזעה היא תופעת לוואי של מצב אחר, כמו: גיל המעבר אצל נשים, תגובה לתרופות, שתיית אלכוהול או מחלות הקשורות לחילוף חומרים כמו סוכרת או יתר פעילות של בלוטת התריס.

דרכי הטיפול בתופעה

לפניכם מספר שיטות ודרכי טיפול, שהבחירה בהן תלויה כמובן בגורם לתופעה ודרגת החומרה:

תכשירים שונים למריחה על האזורים הבעייתיים, ספריי או רול־און שפועלים לוויסות הזיעה ולייבושה.

נטילת תרופות שונות לבליעה שמטרתן גם כן לווסת את פעילות בלוטות הזיעה.

יונטופרזיס – שיטה שבמהלכה מעבירים זרם חשמלי לכפות הידיים והרגליים, שגורמת לירידה בפעילות בלוטות הזיעה. יש לבצע פעולה זו מספר פעמים בשבוע כדי להגיע לתוצאות הרצויות.

זריקות בוטוקס לאזור ההזעה, שהן טיפול חדש יחסית מהשנים האחרונות, ונחשבות ליעילות מאוד. ההזרקה נעשית לאחר הרדמה מקומית או לאחר אלחוש במשחה. הטיפול כולל כ־20 זריקות לכול אזור והוא יעיל, אך טווח ההשפעה שלו הוא לחודשים ספורים בלבד, שלאחריהם יש לחזור על הטיפול.

הטיפול הרדיקלי ביותר הוא ניתוח לפרוסקופי, שבו כורתים את הבלוטות העודפות. החיסרון בניתוח הוא שהגוף יפצה על אובדן הבלוטות שנכרתו, והזיעה תופרש מאזורים אחרים. הניתוח יומלץ רק אם המטופל עבר טיפולים אחרים ומצבו לא השתפר בצורה משמעותית.  

לסיכום, הזעת יתר אינה גזירת גורל ואינה כורח המציאות. ישנן דרכים שונות להתמודד ולטפל בתופעה, להקל על התסמינים שלה ואף להביא לפתרונה המוחלט.

מאמרים נוספים

זה הזמן להפסיק להזיע

חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מתופעת ההזעה המוגברת. אלו הסובלים ממנה יודעים כי זה אינו מצב המתרחש בחודשי הקיץ בלבד, שבהם ממילא חם מאוד, אלא לאורך

כללי

חיזוק חוסר ביטחון עצמי

חוסר בביטחון עצמי תוצאה של ביקורת עצמית תמידית. ביקורת עצמית תפגע בביטחון העצמי ותתאפיין בחשיבה מעוותת שמטרתה לשמור עלינו מכישלונות או מפגיעה רגשית שתיצור דימוי