תרופות פסיכיאטריות מסוכנות, האמנם?

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

התמודדויות נפשיות ליוו את בני האדם מראשיתם. מאז ומתמיד, אנשים רבים בחברה סובלים ממחלות אשר מקשות עליהם בחיי היומיום, כגון: מאניה דיפרסיה, סכיזופרניה, דיכאון וחרדה. ברבות הזמן, עם התקדמות הטכנולוגיה, התפתחו ודויקו תרופות פסיכיאטריות אשר נועדו להתמודד ואף לפתור מצבים כאלו. עם זאת, לתרופות אלו נוצר 'שם רע' עקב מיתוסים ושמועות לא מבוססות שהופצו עליהן, ולכן מתמודדי נפש רבים נמנעים משימוש בהן, על אף השפעותיהן החיוביות.

מהן תרופות פסיכיאטריות?

תרופות פסיכיאטריות הינו שם כולל לקבוצת התרופות אשר נועדה להקל או לטפל בכל מה שקשור בבריאות הנפש. קשיים נפשיים, הפרעות ומחלות נפשיות יכולות לקבל טיפול באמצעות תרופות פסיכיאטריות – אשר החומר הפעיל בהן הינו פסיכואקטיבי ומשפיע ישירות על מערכת העצבים.

כאשר למערכת העצבים בגוף חסרים נוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים), העצבים מתקשים לתקשר ביניהם וכך נוצרות הפרעות נפשיות. תרופות פסיכיאטריות מאזנות את כמות המוליכים העצביים כך שהעצבים יוכלו להעביר מסרים חשמליים ביניהם בקלות ובכך ימתנו את תסמיני ההפרעה הנפשית.

סוגים של תרופות פסיכיאטריות

השם "תרופות פסיכיאטריות" הינו כוללני ומאגד בתוכו מספר רב של תת קבוצות של תרופות לסוגים שונים של מחלות נפשיות, ביניהם:

  • תרופות נוגדות פסיכוזה – פסיכוזה הינה אבדן קשר עם המציאות, או קושי עם פירושה. עבור טיפול בלוקים בפסיכוזה על סוגיה (לדוגמה: מאניה דיפרסיה, סכיזופרניה) ישנם שני סוגים של תרופות, מהדור הישן (לידול), ומהדור החדש (ריספרדל לדוגמה).
  • תרופות אנטי חרדתיות – עבור טיפול בתסמיני החרדה ישנם שני סוגים של תרופות: הבנזודיאזפינים אשר מתאפיינים בהרגעה (קסנקס, קלונקס, ואבן ועוד) ותרופות אשר מתפקדות גם כנוגדות דיכאון – SSRI (פרוזאק, ציפרלקס, סרוקסט ועוד).
  • תרופות אנטי דיכאוניות – דיכאון מופיע בצורות רבות ולכל אחת סוג טיפול שונה: דיכאון קל, עונתי, מז'ורי ועוד. התרופות הישנות מסוג MAO חוסמות את כל פעילות האנזימים הרלוונטיים, אולם כיום הן אינן משומשות מתוך חשש מתופעות לוואי. כיום, הכיוון של תחום רפואת הדיכאון הוא לתמוך בתרופות SSRI כגון ציפרלקס.
  • תרופות מייצבות מצב רוח – עבור מצבים נפשיים של דו קוטביות ושינויים במצב הרוח כגון ציקלוטימיה, משתמשים בתרופות אשר בהן משתמשים גם עבור טיפול באפילפסיה, כגון דפלפט, למיקסל וליתיום.
  • תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז – תרופות אלו, בניגוד למצופה, הינן תרופות ממריצות אשר ניתנות למערכת העצבים המרכזים, ומעלות בה את רמת הדופמין. דופמין מאוזן הוא שמקל על הסובל מהמצב להרגיש מרוכז יותר.

תופעות לוואי של תרופות פסיכיאטריות

לתרופות פסיכיאטריות, כמו לכל תרופה מסוג אחר, ישנן תופעות לוואי אשר משתנות מסוג לסוג. חשוב לציין שעל אף שתופעות הלוואי מתרופות פסיכיאטריות עודן מתרחשות, ההתפתחות הטכנולוגית הפחיתה אותן משמעותית, והן נעשו קלות בהרבה להתגברות.

להלן תופעות הלוואי של סוגי תרופות פסיכיאטריות שונים:

  • תרופות אשר מטפלות בפסיכוזה – התרופות הראשונות שהופקו על מנת לטפל במחלה זו סבלו מתופעת לוואי של תנועות לא רצוניות בגוף. תופעות הלוואי של התרופות מהסוג החדש לרוב יסתכמו בהשמנה, עייפות ועליית קצב הלב בעת מאמץ או שינוי מצב גופני.
  • תרופות נוגדות דיכאון – תופעות הלוואי של תרופות אלו הינן עייפות וישנוניות, סחרחורות ובעיות בתפקוד המיני. לעתים, בקרב צעירים, השימוש בתרופות הללו מגביר את התחושות אותן הן מנסות למנוע. עם זאת, תופעה זו נעלמת לרוב לאחר פרק זמן של ימים או שבועות ספורים. חשוב לציין כי חשוב להיוועץ ברופא בכל עת ששוקלים לשנות מימון או להחליף תרופה, ושתרופות אלו באות לידי השפעה רק כעבור כמה שבועות.
  • תרופות נוגדות חרדה – כפי שצוין לעיל, לתרופות נוגדות החרדה ישנם שני סוגים ולהן שני סוגי תופעות לוואי. בעוד שטיפול בחרדה הנעשה באמצעות תרופות נוגדות דיכאון יכלול את תופעות הלוואי של אותן תרופות, שימוש בכדורי הרגעה כגון קלונקס יוכל לספק תחושה של בלבול, כאבי ראש ועצבנות. חשוב מאוד לציין כי לשימוש בכדורי ההרגעה פוטנציאל התמכרותי ולכן חשוב להיוועץ ברופא בעת השימוש בהן.

האם תרופות פסיכיאטריות עוזרות?

תרופות פסיכיאטריות, על אף המוניטין שאופף אותן בחוגים מסוימים, מצליחות לסייע למתמודדי נפש, וזאת על פי מחקרים רבים ועדויות. המנגנונים הגופניים הכימיים אשר ממוקמים במערכת העצבים שלנו מופו באופן יסודי ופיתוח התרופות הפסיכיאטריות מתבסס על נתונים אלו. בנוסף, ככל שעובר הזמן והטכנולוגיה מתפתחת, תחום הטיפול התרופתי בהתמודדויות נפש הולך ונעשה מפותח, והתרופות משתפרות ומאבדות מתופעות הלוואי שלהן.

התרופות הפסיכיאטריות נועדו להקל בתסמיני ההתמודדויות הנפשיות, ולא על מנת לרפא אותן, לכן חשוב לציין כי מומלץ לשלב בין נטילת תרופות פסיכיאטריות לטיפול פסיכולוגי או פסיכואנליטיקאי מעמיק, וזאת על מנת לטפל במקור הבעיה.

התרופות הפסיכיאטריות כיום

לעתים, שימוש בתרופות פסיכיאטריות אשר מסתכם בכישלון נובע מהתאמה שגויה בין התרופה למטופל. כיום ישנם סוגים רבים של תרופות שונות זו מזו, וחשוב ביותר להתאים גנטית בין המטופל לתרופה. לשם כך התפתחה הטכנולוגיה לכדי התאמה מדויקת של תרופות פסיכיאטריות למטופל.

מאמרים נוספים

תרופות פסיכיאטריות מסוכנות, האמנם?

התמודדויות נפשיות ליוו את בני האדם מראשיתם. מאז ומתמיד, אנשים רבים בחברה סובלים ממחלות אשר מקשות עליהם בחיי היומיום, כגון: מאניה דיפרסיה, סכיזופרניה, דיכאון וחרדה.

ידיים מיוזעות: גורמים ודרכי טיפול

אף אחד לא אוהב להזיע, אך כולנו יודעים שלהזעה ישנה חשיבות רבה בוויסות ושמירה על טמפרטורת הגוף. למרות שזה קורה לכולם, ישנם אנשים שאצלם ההזעה