מה חשוב לדעת על מחלת ה-אנדומטריוזיס?

פנים של בחורה יפה

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

סובלת מכאבים במהלך המחזור החודשי או במהלך קיום יחסי מין? מתמודדת עם בעיות אי-פוריות? סובלת מדימום רקטלי בזמן הווסת או הפרעות במערכת העיכול? זה הזמן לאבחן את מקור הבעיה והכאב ולדעת יותר על מחלת האנדומטריוזיס.

אנדומטריוזיס הינה מחלה נפוצה המתפתחת בקרב נשים המצויות בגיל הפוריות. מחלה זו מתרחשת כאשר רקמה הדומה לרירית הרחם (אנדומטריום) גדלה מחוץ לרחם, ובחלק מהמקרים הדבר עלול להוביל להתפתחותה של ציסטה שחלתית (אנדומטריומה). רקמת אנדומטריום מחוץ לרחם מתפתחת בעיקר באיברי הרבייה (שחלות, חצוצרות ורחם) אך במקרים מסומים היא יכולה להופיע גם באיברים כגון: מעי הגס, הרקטום ושלפוחית השתן.

תסמיני המחלה כוללים כאבי מחזור עזים הפוגעים באיכות החיים. בנוסף, תסמיני המחלה יכולים לכלול: כאבי אגן כרוניים, כאבי גב עזים לפני ובמהלך המחזור החודשי, כאבים בזמן קיום יחסי מין והפרעות תדירות במערכת העיקול (עצירות, כאבים בזמן יציאה, שלשולים, דימום רקטלי). בנוסף, מצב של אי פוריות עלול להעיד על הימצאותה המחלה.

מחלת האנדומטריוזיס מחריפה את הכאב במהלך הווסת ואף עלולה להוביל לבעיות בפוריות. כמו כן, המחלה מגבירה את כאבי הגב בתקופה המקדימה ובמהלך המחזור החודשי ועלולה להוביל להופעת כאב כרוני באזור האגן ותחושת כאב בעת קיום יחסי מין. מחלה זו פוגעת באיכות חייהן של הסובלות ממנה ובחלק מהמקרים הדבר מוביל לחוסר יכולת לבצע פעולות שגרתיות במהלך ימי המחזור החודשי. הכאב נגרם כתוצאה מדלקת המתפתחת בגוף ויציאת נוזלים לחלל התאים. נוזלים אלו מייצרים בצקת המגבירה את הלחץ על מערכת העצבים. האבחון במחלה מתאפשר באמצעות בדיקת לפרוסקופיה המאפשרת אבחנה מדויקת של מיקום, גודל ומספר מוקדי הימצאותן של הריריות הגדלות מחוץ לרחם.

הטיפול במחלה מתבצע בהתאם לגיל האישה, הימצאותה של ציסטה שחלתית, היקף הפגיעה ביכולת התפקוד, חומרת התסמינים, הימצאות הרירית באיברים סמוכים לאיברי הרבייה ופרמטרים נוספים הנבדקים על ידי רופא מומחה. מטרת הטיפול הינה להוביל לשיפור באיכות החיים ולהעלמת תסמיני הכאב. הטיפול במחלת אנדומטריוזיס משלב בין מתן טיפול הורמונלי ומתן משככי כאבים לבין הליך כירורגי להסרת הרירית במסגרת ניתוח לפרוסקופיה. במידה וגם אתן סובלות מאחד מתסמיני המחלה כגון: דימום רקטלי בזמן מחזור, כאבי גב לפני ובמהלך המחזור החודשי, תחושת כאב במהלך קיום יחסי מין, כאבי מותניים כרוני או אי פוריות, מומלץ לפנות לרופא מומחה המתמחה באבחון המחלה ומתן טיפול בהתאם לתסמיני המחלה, תדירות ועוצמת הכאב וגילכן.

 

 

 

 

מאמרים נוספים

זה הזמן להפסיק להזיע

חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מתופעת ההזעה המוגברת. אלו הסובלים ממנה יודעים כי זה אינו מצב המתרחש בחודשי הקיץ בלבד, שבהם ממילא חם מאוד, אלא לאורך

כללי

חיזוק חוסר ביטחון עצמי

חוסר בביטחון עצמי תוצאה של ביקורת עצמית תמידית. ביקורת עצמית תפגע בביטחון העצמי ותתאפיין בחשיבה מעוותת שמטרתה לשמור עלינו מכישלונות או מפגיעה רגשית שתיצור דימוי