מה זאת רפואת שיניים דיגיטלית?

רפואת שיניים דיגיטלית

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

רפואת שיניים דיגיטלית מתייחסת לכל טכנולוגיה או מכשיר דנטלי, המשתמשים ברכיבים דיגיטליים או ברכיבים מבוססי מחשב, במקום בשיטות המכניות והחשמליות הישנות. רפואת שיניים זו נעזרת במחשב, מייעלת תהליכים רבים ומאפשרת להיפטר ממספר שלבים ידניים שניתן לבצע היום בעזרת האוטומציה.

ההתפתחות הדיגיטלית, שמתחילה להפוך למנת חלקו של כמעט כל רופא שיניים, מביאה איתה את הצורך במערך מיומנויות חדש לחלוטין, שיוכל לשרת את אנשי המקצוע בתחום רפואת השיניים.

גם אם ההליך הדנטלי עצמו נותר עדיין כפי שהיה עד כה (למשל, טיפול שורש או הלבנת שיניים), הכלים הם שונים – כרגע, תחום רפואת השיניים עוסק בכישורים הדיגיטליים המיועדים להשגת שיקום שיניים מיטבי.

כתוצאה מכך, מוסדות להוראת רפואת שיניים יצטרכו להגדיל את המיקוד בשליטה בציוד דיגיטלי (כגון טכנולוגיות CAD / CAM), כדי להכין כראוי את אנשי המקצוע העתידיים בתחום רפואת השיניים.

במה באה לביטוי רפואת השיניים הדיגיטלית?

רפואת שיניים דיגיטלית מתבססת היום על הליכים דיגיטליים של שלבי הסריקה, העיצוב והייצור:

  • סריקה דיגיטלית – מידול ולקיחת תבנית שיניים – סריקת השיניים של המטופל מבוצעת באמצעות מכשיר סריקה תלת ממדי. בדרך זו, יכול רופא השיניים להעביר את הדימוי התלת ממדי לסביבה הווירטואלית.
  • עיצוב דיגיטלי – עיצוב השיניים הדיגיטלי נעשה על פי אותו מודל תלת ממדי. כל התהליכים – כולל צורת השיניים, קווי המתאר וכל מה שקשור לשמירה על הרמוניה בין מבנה השיניים והפה למבנה הפנים – מעוצבים באופן ממוחשב לחלוטין.
  • ייצור שיניים דיגיטליות – לאחר העיצוב הדיגיטלי מגיע שלב הייצור. בזכות המדפסות התלת ממדיות (המחליפות את מכונות הכרסום), ניתן לייצר את הכתרים או השיניים החלופיות (כמו במקרה של השתלות שיניים), באופן ממוחשב לחלוטין.

עם הפנים לעתיד

אחת המגמות העולמיות באה לביטוי בשינוי שחל ברפואת השיניים ובהתאמתה לעידן הדיגיטלי. כאשר הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מהיר, רפואת השיניים הדיגיטלית הולכת ומתייעלת והופכת ליותר ויותר ידידותית למשתמש. הרפואה הדיגיטלית מאפשרת לאנשי מקצוע בתחום השיניים, לפעול בדרכים עוד יותר חכמות מעד כה.

חומרים חדשים ליצירת פתרונות חדשים לרפואת שיניים דיגיטלית

ככול שרפואת השיניים משתמשת יותר בטכנולוגיה דיגיטלית ובהליך עבודה דיגיטלי, כך גובר הצורך לזמינות של חומרים דנטליים מגוונים ותר בשוק.

בעתיד הקרוב יהיה צורך לערוך מחקרים שיעסקו בהתנהגות הקלינית, ביישומים ובאפיונים הביומכניים של חומרים דנטליים חדשים, שיהיו נחוצים לאנשי המקצוע בתחום הרפואה הדנטלית, כדי שאלה יוכלו להגדיל את הידע ואת טכניקות היישום שלהם.

׳מי עושה מה׳ בזרימת העבודה הדנטלית המשתנה?

ענף רפואת השיניים עובר שינויים רבים מבחינת: ׳מי מבצע את ההליך בשרשרת התהליכים של העבודה הדנטלית?׳.

כעת, כאשר לקליניקות השונות מתחיל להיכנס ציוד דיגיטלי משוכלל כמו סורקים, תוכנות מחשב ומכונות כרסום – הקו בין המעבדות לקליניקה מתחיל להיטשטש. באותן קליניקות המציעות את המכשור הדיגיטלי הנדרש לעיצוב, לשחזור ולשיקום כתרים ושיניים תותבות – יכול רופא השיניים לספק למטופל שחזור שיניים ישיר, ללא עזרה מהמעבדה.

בסופו של דבר, מצב זה יגביר את התחרות ויגרום לדרישה גבוהה יותר לקליניקות:

  • המפגינות שיתופי פעולה
  • מציגות עבודה כיחידה אחת של כלל אנשי המקצוע המעורבים בתחום השיניים
  • מעניקות את מלוא סל השירותים הנדרש לרפואת השיניים, תחת קורת גג אחת

פיתוחי תוכנה ואפליקציות חדשות המיועדות לאנשי מקצוע בתחום השיניים

אנשי מקצוע בתחום השיניים מתמקדים כעת ביישום פתרונות IT (Information Technology) מודרניים בפרקטיקה היומיומית שלהם, כשהמטרה היא:

  • להגדיל את היעילות
  • להפחית עלויות
  • לשפר את רמת שביעות הרצון של המטופלים

הטכנולוגיה המוצעת על ידי תוכנות CAD / CAM מאפשרת כבר היום תקשורת מצוינת בין רופאי שיניים, טכנאים ומטופלים. אבל, ככול שמרפאת השיניים הדיגיטלית תאפיל על הטכניקות הקונבנציונליות, התקשור ייהפך להרבה יותר קל בעתיד.

לדוגמה, שימוש ביישומים בסמרטפון ייעשה לשם:

  • העלאה ושיתוף של קבצים
  • שימוש בהליכים מורכבים לאפשרויות כגון:
    • ייעוץ חינוכי
    • תכניות טיפול
    • הדרכת מטופלים

קביעת תקנות חדשות ומחמירות לרפואת שיניים דיגיטלית

ככול שהטכנולוגיה תתקדם, כך גם הכללים והתקנות לגבי רפואת השיניים הדיגיטלית יצטרכו להתעדכן. תהליך האישור לייצור רכיבים דנטליים, כמו גם השימוש בציוד הדיגיטלי, ילך ויחמיר עם הזמן.

מדובר בהתפתחות חיובית כיוון שחברות דנטליות יצטרכו לייצר מוצרים שאומתו, להשתמש בתהליכי עבודה שאומתו, ולהבטיח שמירה על בטיחות המטופלים.

מאמרים נוספים

זה הזמן להפסיק להזיע

חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מתופעת ההזעה המוגברת. אלו הסובלים ממנה יודעים כי זה אינו מצב המתרחש בחודשי הקיץ בלבד, שבהם ממילא חם מאוד, אלא לאורך

כללי

חיזוק חוסר ביטחון עצמי

חוסר בביטחון עצמי תוצאה של ביקורת עצמית תמידית. ביקורת עצמית תפגע בביטחון העצמי ותתאפיין בחשיבה מעוותת שמטרתה לשמור עלינו מכישלונות או מפגיעה רגשית שתיצור דימוי