אנדומטריוזיס – כל שיש לדעת

תמונה של אחות

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

אנדומטריוזיס היא מחלה גניקולוגית שנגרמת כאשר התאים של רירית הרחם יוצאים מהרחם ומתמקמים באיזורים אחרים בגוף. אחד הסיבוכים של מחלה זו היא אי פריון וזאת משום הצטלקות של איברי הרבייה. חשוב לדעת שמדובר על מחלה אותה לא ניתן לרפא אך פנייה אל גניקולוג מומחה בתחום אנדומטריוזיס יכולה להוביל  להקלה בסימפטומים השונים של המחלה ולשפר את איכות החיים של האישה.

 

התסמינים של מחלת האנדומטריזיוס הם כאבי גב קשים, (טרם קבלת המחזור החודשי ובעת המחזור). נשים רבות חוות כאבי אגן שמקרינים לרגליים, כאבי מפרקים, בחילות ולעיתים גם הקאות, אי נוחות בעת קיום יחסי מין, עצירויות ושלשולים לאורך כל החודש ובעיקר בזמן המחזור, עייפות, עצבנות ועוד. חלק מהנשים שחולות במחלה זו חוות בעיות פוריות. רוב הנשים שלוקות במחלה זו מאובחנות על ידי מומחה אנדומטריוזיס בגילאי העשרים ועד גילאי הארבעים ועדיין למרות שמדובר על מחלה שמוכרת זה שנים, יש הערכות לגבי היווצרותה אך עדיין לא יודעים בוודאות מהי סיבת המחלה. אבחנה ברורה של המחלה יכולה להינתן רק לאחר ניתוח לפרוסקופיה בו רואים את ההדבקויות של האיברים ואת הנגעים השונים הממוקמים בחלל הבטן.  דבר חשוב נוסף אותו יש לדעת הוא שמדובר על מחלה כרונית שלעיתים יכולה להחמיר עם השנים ולגרום נזקים רבים לאיברי הרבייה.

 

טיפול במחלת האנדומטריוזיס

המטרה העיקרית של הטיפול היא להעלים את הסימפטומים של המחלה ולפתור את בעיית אי הפוריות של האישה. הצלחת הטיפול תוביל לשיפור איכות חייה של המטופלת וכמובן שמירה על בריאותה הכללית. סוגי הטיפולים במחלה זו נחלקים לטיפולים תרופתיים, טיפולים כירורגיים לפרוסקופיים, טיפולים משלימים ותרופות (ואמצעים טבעיים) להקלה על הכאבים. פניה אל גניקולוג מומחה בתחום  האנדומטריוזיס תוביל להתאמת הטיפול למצבה הבריאותי של האישה, גילה וחומרת מחלתה.  מומחה אנדומטריוזיס בדרך כלל ימליץ על טיפולים הורמונליים או ביצוע של לפרוסקופיה.

 

טיפול הורמונאלי יכול לכלול התקן תוך רחמי, גלולות פרוגסטרון או גלולות שמכילות גם פרוגסטרון וגם אסטרוגן.  מטרת נטילת הגלולות היא הקלה בכאבים במהלך המחזור החודשי וזאת על ידי דיכוי הגירוי ההורמונאלי והקטנת כמות הדימום.  באם האישה סובלת מציסטות גדולות בשחלותיה, אותו גניקולוג מומחה קרוב לוודאי שיחליט על הסרתן. חשוב לדעת שאם מפסיקים את הטיפול ההורמונאלי אצל רוב הנשים התסמינים חוזרים ולכן פעמים רבות ההמלצה של הגניקולוג לנשים שסובלות מתסמינים שגורמים לירידה באיכות חייהם היא לעבור ניתוח. הפרוצדורה הכירורגית תמיד צריכה להיעשות על ידי מומחה בתחום בעל ניסיון רב בביצוע ניתוחי לפרוסקופיה  וזאת על מנת להיות בטוחים שלא יגרם כל נזק לרזרבה השחלתית של האישה.

 

 

מאמרים נוספים

זה הזמן להפסיק להזיע

חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מתופעת ההזעה המוגברת. אלו הסובלים ממנה יודעים כי זה אינו מצב המתרחש בחודשי הקיץ בלבד, שבהם ממילא חם מאוד, אלא לאורך

כללי

חיזוק חוסר ביטחון עצמי

חוסר בביטחון עצמי תוצאה של ביקורת עצמית תמידית. ביקורת עצמית תפגע בביטחון העצמי ותתאפיין בחשיבה מעוותת שמטרתה לשמור עלינו מכישלונות או מפגיעה רגשית שתיצור דימוי