איך מטפלים בזיהומים לאחר ניתוח

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

אין ספק שהטכנולוגיה, המומחיות וצבירת הידע במהלך השנים תרמו רבות להצלחתן של פרוצדורות כירורגיות. עם זאת, ניתוחים שונים עשויים להיות כרוכים במגוון סיכונים ויש להיות ערים לסיטואציה של התפתחות זיהום בעקבות חיתוך העור ופעילות פיזית פולשנית.
זיהום בלתי מאובחן או מזוהה שלוקה בהזנחה או בטיפול לא נכון, עשוי להתפשט בגוף ואף לסכן חיים, במיוחד אם נוצר כתוצאה מהזיהום אלח דם הנגרם כתוצאה מתגובה חיסונית לזיהום.
ברגע שנוצר אלח דם, הגוף עשוי להגיב מידית בהעלאת חום, קצב לב מהיר ונשימה מהירה ואף להגיע למצב קטלני של קריסת מערכות.
כמובן שמדובר במקרים קיצוניים, אבל חשוב להיות עם יד על הדופק בכל הנוגע לסימני אזהרה לזיהום. כמו כן, כדאי לדעת שזיהומים יכולים להתרחש גם תקופה ארוכה אחרי הניתוח עד 30 יום לפעמים. כלומר, גם אחרי הניתוח התחושה שהכל עבר כשורה, עשויות לצוץ הפתעות לא נעימות בהמשך.

איך תדעו שהגיע זיהום?
סימני אזהרה שעשויים לבשר על זיהום אפשרי אחרי ניתוח כוללים, בין היתר, שינוי במרקם של הצלקת, נפיחות, אדמומיות ודלקתיות. לעיתים החתך עשוי להפריש מוגלה ולכאוב במיוחד כאשר נוגעים בפצע עצמו או בלי קשר לנגיעה בחתך.
הגוף מגיב לזיהום בדרכים שונות המשתנות מפציינט לפציינט, אך עשויות לכלול עלייה טמפרטורת הגוף, צמרמרות, כאבי ראש, סחרחורת ועוד.
ברגע שיש סימן כלשהו לכך שיש בעיה זיהומית, חשוב לאבחן את דרגת הזיהום – זוהי נעה מזיהום שטחי ועד זיהום שפוגע באיברים הפנימיים ולהציע טיפול ראוי לפי האבחון.
אומנם זיהומים אחרי ניתוחים שכיחים יותר בקרב אוכלוסייה מבוגרת ואצלי מי שסובלים ממחלות רקע שונות, כמו מחלות לב וסכרת, אך לעיתים יתכן כשל חיסוני גם אצל אנשים צעירים ובריאים. פריצה לגוף בתהליך כירורגי עשויה לעורר סוגים שונים של חיידקים שפועלים נגד הגוף ויוצרים את הזיהום או חיידקים באוויר עקב שימוש במכשירים לא סטריליים או סביבה נגועה.

טיפול מקצועי בהתאמה אישית
התקופה אחרי הניתוח קריטית לטיפול בזיהום על מנת למנוע את החמרתו והתפשטותו. הכל מתחיל בניקוי יסודי של הפצע ומעקב אחר השתנות הצלקת או החתך. במקרים מסוימים, יירשמו תרופות אנטי דלקתיות או סוגים שונים של אנטיביוטיקה לפי החיידקים שזוהו כמקור להיווצרות הזיהום – יש חיידקים שעמידים בפני חמצן וכאלה שאינם עמידים ולכן, סוג של אנטיביוטיקה שפעיל רק נגד חיידקים שאינם עמידים בחמצן אינו מספק במקרים בהם המקור הוא בחיידקים שמשגשגים גם בלי חמצן.

שיטה ייחודית לריפוי זיהומים שמלווה את הפציינט ותופרת לו תוכנית בהתאמה אישית יכולה לחולל הבדל גדול. לרוב זה יהיה שילוב בין ניקוי, ניקוז המוגלה וטיפול בחתך ובפצע יחד עם חבישות בשיטות שונות שמזרזות את הריפוי של הפצע ומיגור הזיהום. חשוב לדאוג שהפצע יהיה נקי ויבש ושהלחיצה שלא התחבושת לא תעצור את זרימת לחץ הדם אלא להפך – תזרז את הדם לזירוז תהליך הריפוי. קיימים סוגים רבים של חשיבה ולכן, כה חשוב שאיש מקצוע יבצע את ההתאמה הנכונה מתחבושות שנועדו לפצעים כתוצאה מנמק דרך מעטפות דחיסה ותחבושות עם פצעים עם נוזל עודף וכיבי לחץ ועד חבישות שמסייעות באיחוי פצעים פנימיים.

לתזונה חלק חשוב בהבראה וכך גם לתזונה ופעילות גופנית שהיא כשלעצמה מסייעת בהתנקות מזיהומים ובריפוי בפצע. חשוב לפנות מראש למומחים ברפואת פצע, אחיות מנוסות, על מנת לקבל תוכנית מותאמת, טיפול מקיף ומעקב יסודי לביצוע בקליניקה וגם בבית הפציינט כדי שחלילה הזיהום לא יגרום לנזק בלתי הפיך והמטופל יוכל לשוב במהרה לשגרת חייו.

מאמרים נוספים

זה הזמן להפסיק להזיע

חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מתופעת ההזעה המוגברת. אלו הסובלים ממנה יודעים כי זה אינו מצב המתרחש בחודשי הקיץ בלבד, שבהם ממילא חם מאוד, אלא לאורך

כללי

חיזוק חוסר ביטחון עצמי

חוסר בביטחון עצמי תוצאה של ביקורת עצמית תמידית. ביקורת עצמית תפגע בביטחון העצמי ותתאפיין בחשיבה מעוותת שמטרתה לשמור עלינו מכישלונות או מפגיעה רגשית שתיצור דימוי