הפתרון המלא לנסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

החניכיים עוברות במהלך השנים שינויים רבים כתוצאה מריקבון כתוצאה מפסולת שנלכדה בין השיניים, דלקות חניכיים וזיהומים שונים ברקמות. הנזקים השונים גורמים לכך שהחניכיים משנים מקום על השיניים והתוצאה מהווה מטרד אסתטי של שיניים בולטות וחשופות יותר אך בעיקר זרז לתהליך של אובדן שיניים.
הנסיגה המכונה רצסיה באה לידי ביטוי במגוון סימפטומים המשתנים מאחד לאחד, בין אם בכאבים, רגישות במקום החניכיים (לאוכל חם או קר), דימומים חוזרים, נפיחויות וכלה בהתפוררות השן בתהליך הדרגתי. לרוב מבחינים גם סימפטומים חיצוניים כמו שינוי בגוון השן ומיקום השיניים וכן בריח רע מהפה.

זהירות – נסיגה לפניך

יש הרבה גורמים שמאיצים תופעה של נסיגת חניכיים כאשר הסיבה הנפוצה ביותר היא דלקת חניכיים שדורשת לרוב טיפול אנטיביוטי או טיפול אנטי דלקתי והיא יכולה להיות דלקת כרונית שחוזרת אצל פציינטים שונים שוב ושוב.
גורמים נוספים המשפיעים על החניכיים – אי שמירה על השיניים כמו שימוש לא מספק או נכון בחוט דנטלי או שימוש בחוט דנטלי שאינו מתאים וצחצוח לקוי של השיניים. פסולת של מזון שנלכדת במרווחי השיניים ובין החניכיים ומהווה כר פורה לזיהומים. לעיתים הנסיגה היא בכלל תוצאה עקיפה של נפילה, מכה או פגיעה ישירה בשן ויש לקחת בחשבון שגם נטילת תרופות מסוימות עשויה להחמיר את הנסיגה וכן הרגלי חיים לא בריאים דוגמת עישון. גם מחסור בוויטמינים ובמיוחד מחסור בויטמין C עשוי לגרום לדלקת.
עקרונית מדובר בתופעה הנפוצה בקרב גילאי 40 ומעלה, אך היא יכולה להתגלות גם בקרב צעירים יותר ואפילו אצל ילדים. אחת הבעיות בנסיגת שיניים למי שיש לו שתלים או כתרים היא שהשינויים בחניכיים גורמים לחוסר התאמה לכתרים שכבר הורכבו והוברגו בפה ויש צורך להתאים מחדש את הכתרים בהתאם למבנה החניכיים המחודש שנוצר בעקבות תנאי הנסיגה.

איך לייזר יכול לעזור לכם?

אף אחד לא מעוניין להסתובב עם פה חסר פרופורציה של שיניים נבלעות או בולטות מדי, עודף חניכיים ותופעות שגורמות לבעיות אסתטיות ותפקודיות. כמובן שהכאב שנלווה לנסיגה אף הוא לא נעים ועשוי להטריד ברמה היומיומית. חשוב מאוד לאבחן נסיגת חניכיים בהקדם האפשרי על מנת לפתוח בטיפול יעיל, לעכב ולמנוע את הנסיגה.
מה עושים? מקפידים על שמירה על היגיינה של השן במיוחד בכל הנוגע לצחצוח מעמיק, הסרת אבנים אצל שיננית באופן קבוע אחת לרבעון לפי המלצת השיננית, טיפול אורתודנטי מקצועי במידה וחלה פגיעה בשיניים ובחניכיים על ידי מכה חיצונית או במהלך תאונה.
כדאי לדעת שקיימות גם פרוצדורות כירורגיות אצל רופאי שיניים שמיועדות לבצע הן תיקון אסתטי והן תיקון תפקודי בכל הנוגע לנסיגת חניכיים.
אם בעבר בוצעו חיתוכים פולשניים שכללו תפרים וחבישות ושיקום מתמשך וההתאוששות הייתה איטית, הרי שכיום אפשר לבצע פרוצדורות יעילות לביצוע המציעות ריפוי מהיר יחסית. כך למשל, אפשר לבצע לטיפול במצב של נסיגה ניתוח חניכיים המתבצע בלייזר המשתמש באורכי גל בהתאמה למצב של כל מטופל ומתבצע תחת הרדמה מקומית. הוא מתאים מאוד לנוטלים אספירין, חולי סכרת ולמי שזקוק לשתלים. הלייזר מאפשר פעולה מדויקת במסגרתה ניתן להסיר את הרקמה הדרושה להסרה ולהשאיר רקמה בריאה.

אם עולה חשש לנסיגת חניכיים, דימום מוגבר, תחושת ריקבון, סדיקת שיניים ומראה לא אסתטי של הפה, כדאי לפנות למומחים ברפואת שיניים לבדיקה מקיפה ולקבל המלצות לטיפול בעיכוב או עצירת נסיגת החניכיים. כמובן שגם לאחר טיפול כמו ניתוח חניכיים לנסיגת חניכיים חשוב לשמור על היגיינה מקסימלית כדי לא להחמיר את הנסיגה.

מאמרים נוספים

זה הזמן להפסיק להזיע

חלק קטן מהאוכלוסייה סובל מתופעת ההזעה המוגברת. אלו הסובלים ממנה יודעים כי זה אינו מצב המתרחש בחודשי הקיץ בלבד, שבהם ממילא חם מאוד, אלא לאורך

כללי

חיזוק חוסר ביטחון עצמי

חוסר בביטחון עצמי תוצאה של ביקורת עצמית תמידית. ביקורת עצמית תפגע בביטחון העצמי ותתאפיין בחשיבה מעוותת שמטרתה לשמור עלינו מכישלונות או מפגיעה רגשית שתיצור דימוי